Sunday 3 March 2013

NANTIKAN KEMUNCULAN PROTON PRE'VE HACTBACK







                                            http://www.arenakereta2u.blogspot.com/

DRB-Hicom umum perjanjian kerjasama di antara Proton dan Honda


Proton (Proton Holdings Berhad) pernah bekerjasama dengan Mitsubishi di awal kemunculannya dahulu, dan kerjasama tersebut terhenti seketika sebelum Proton menyambungnya kembali sehingga lahirnya model Inspira yang diasaskan daripada model Lancer GT pada penghujung 2010.
Terkini sejak Proton berada di bawah naungan DRB-Hicom, kerjasama di antara Proton dan syarikat automotif asing kini memasuki fasa baru dengan kenyataan yang dibuat oleh DRB-Hicom kepada Bursa Malaysia hari ini, bahawa Proton telah memeterai perjanjian kerjasama dengan syarikat Honda (Honda Motor Co., Ltd).
Melalui perjanjian tersebut, Proton dan Honda akan meneroka peluang kerjasama dalam bidang peningkatan teknologi, pengenalan barisan produk baharu, serta perkongsian platform dan kemudahan masing-masing. Menurut Proton, perjanjian tersebut menunjukkan potensi kerjasama strategik jangka panjang bersama Honda.
DRB-Hicom menyifatkan peluang menjalinkan kerjasama dengan peserta automotif global yang kuat dan terkenal seperti Honda sebagai rakan strategik asing Proton akan memberikan kelebihan kepada Proton dan Kumpulan DRB-Hicom untuk berkembang sebagai Pengeluar Peralatan Tulen (OEM), di mana peluang yang ada tidak berkesudahan.
Kerjasama tersebut juga dikatakan bakal memberikan kesan positif terhadap Proton dan Kumpulan DRB-Hicom dalam jangka masa panjang.
p/s : Agak menarik dan mengejutkan pengumuman yang dibuat oleh DRB-Hicom hari ini mengenai kerjasama di antara Proton dan Honda. Tetapi saya masih belum nampak kelebihan yang bakal diperolehi oleh Proton dalam jangka masa panjang melalui kerjasama tersebut.
Adakah Honda sanggup memindahkan teknologi canggihnya kepada Proton, terutamanya dalam membantu Proton membangunkan enjin sendiri? Boleh jadi Proton akan menjenamakan semula kereta buatan Honda, contohnya menggantikan model Perdana dengan Accord.

Inikah Model Sebenar Proton SUV?


Beberapa bulan yang lalu, beberapa keping gambar spy shot tentang model SUV ini berjaya dirakamkan. Terbaru, terdapat sekeping gambar menujukkan gambar sebenar proton SUV.


Kereta Konsep Proton 2020 (5 Foto)





Sebuah kereta konsep proton telah berjaya dihasilkan oleh saudara Imran Othman. Imran Othman menamakan rekaannya sebagai Proton 2020 yang jelas tampak menarik.
Sebuah kereta konsep Proton 2020 merupakan salah satu reka bentuk yang telah dihasilkan oleh saudara Imran Othman. Simbol harimau adalah simbol Proton dan diterapkan di dalam rekabentuk kereta ini. Bagaikan harimau mengaum menggegarkan jalan raya, Inilah rekaan yang ditunggu-tunggu peminat kereta sport bersaing bersama kereta sport yang lain. Jom lihat gambar di bawah ini.




Saturday 2 March 2013


Keburukan Memanaskan Enjin Kenderaan... PENTING!!




Upacara memanaskan enjin adalah antara amalan yang sinonim dengan hampir semua pengguna kenderaan di seluruh negara. Tak kiralah sama ada pemandu kereta, lori, van, bas sekolah, kereta kebal, motosikal berkuasa rendah dan sebagainya termasuk helikopter.
Biasanya amalan ini dilakukan pada waktu pagi sebelum ke tempat kerja atau ke sebarang destinasi. Ada yang memanaskan enjin selama satu minit. Ada yang memanaskan selama 5 minit. Ada yang keluar rumah, hidupkan enjin kereta, masuk rumah, sarapan, pakai stokin, pakai kasut, kunci pintu dan baru terhegeh-hegeh masuk kereta untuk memulakan perjalanan. Makan masa dalam 15 minit juga. Golongan kaki panaskan enjin seperti itumesti bangun awal. Semua ini dilakukan kononnya demi untuk menjaga enjin. Demi untuk memastikan jangkahayat enjin panjang dan sentiasa berprestasi tip top.
Soalnya sekarang adakah pemanasan enjin ini perlu dilakukan? Apa kebaikannya dan apa keburukannya? Lagi satu kalau anda bijak laksana, siapa orang yang mula-mula panaskan enjin kenderaan di Malaysia ni?


Di negara-negara yang mementingkan penjagaan alam sekitar untuk kehidupan dunia yang lebih baik di masa mendatang, pemanasan enjin adalah tidak digalakkan dan sesetengahnya ditegah. Negara Kanada telah memulakan kempen nasional mereka untuk mengurangkan pemanasan enjin yang tidak diperlukan. Kempen yang sama turut dilakukan di Jepun , United Kingdom dan di Amerika Syarikat. Ada di antaranya sudah menetapkan satu undang-undang bahawa enjin kenderaan tidak boleh dibiarkan hidup dalam keadaan idling melebihi 5 minit atau 3 minit bagi kenderaan ringan. Kenapa perkara ini ditegah?
The Canadian Office of Energy Efficiency telah bersetuju bahawa cara yang terbaik untuk memanaskan enjin adalah dengan memandunya. Walaupun suhu persekitaran berada di takat -20 darjah selsius, mereka menyarankan enjin kenderaan hanya perlu dipanaskan pada sekitar 15-30 saat sebelum meluncur ke jalanraya. Bayangkanlah berapa agaknya suhu di Malaysia?
Salah seorang jurutera penghantaran kuasa di Ford, Amerika Syarikat iaitu Les Ryder berkata, “Engines run best at their design temperature”. Berdasarkan kenyataan Encik Les Ryder itu, operasi enjin yang cekap, bersih dan efisien hanya berlaku pada suhu enjin di tahap 85-90 darjah selsius. Oleh itu membiarkan enjin anda di dalam keadaan idling adalah bukan cara yang terbaik atau terpantas untuk memanaskan enjin. Lebih baik jika memandunya atau dengan kata lain stylel Amerika, lagi ‘gentle’ kalau pandu terus. Jadi berikut antara bahaya atau keburukkan dalam amalan yang tidak betul ini.
DINDING SILINDER CEPAT HAUS
Tabiat memanaskan enjin atau membiarkan enjin berada di dalam keadaan pepura (idling) dikatakan adalah satu perkara yang tidak baik dan berfaedah. Pertamanya ia menyebabkan pembakaran bahanapi tidak dapat dilakukan dengan sempurna. Pembakaran tidak lengkap membawa kesan buruk kepada dinding silinder. Sisa bahan api yang tidak terbakar akan turun ke dinding silinder lalu membersihkan minyak pelincir yang berada di dinding silinder. Maka apa yang terjadi adalah dinding silinder akan mengalami kehausan akibat tiada pelinciran di bahagian sepatutnya. Bahan api yang tidak terbakar juga boleh jadi akan turun perlahan-lahan ke bahagian takung minyak pelincir. Apabila ia bergaul, sifat minyak pelicir akan berubah dan hilang kecekapannya.
PALAM PENCUCUH MENJADI KOTOR 
Di samping itu, tabiat ini juga boleh mendatangkan masalah kepada palam pencucuh. Ia akan menganggu suhu kerja palam pencucuh. Palam pencucuh yang tidak berada di suhu sepatutnya akan menjadi kotor. Oleh yang demikian ia akan mendatangkan kesan kepada peningkatan bahan api sebanyak 5%.
PAIP EKZOS CEPAT BERKARAT 
Pada waktu pagi, sesetengah kenderaan biasanya akan mengeluarkan wap dari ekzos. Wap itu bukanlah wap minyak daripada enjin yang mengalami kehausan. Ia adalah wap air normal yang terhasil daripada enjin yang sejuk. Jadi apabila terlalu lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling), bertambah lama untuk enjin mengambil masa untuk panas. Ini menyebabkan wap air akan sentiasa berada di dalam sistem ekzos yang mana akan menjadikan paip ekzos cepat berkarat.
FUNGSI ENJIN GAGAL BERFUNGSI DENGAN BAIK
Kenderaan pada masa kini biasanya akan terdapat sebuah komponen yang dinamakan Catalytic Converter pada sistem ekzosnya. Kereta-kereta Malaysia pun dah mula guna pakai. Komponen ini disediakan bertujuan untuk mengurangkan tahap toksik yang terdapat pada sisa atau hasil pembakaran sebuah enjin pembakaran dalaman. Antara kerja yang dilakukan komponen ini termasuklah menukarkan karbon monoksida kepada karbon dioksida, mengurangkan nitrogen oksida kepada nitrogen dan air, mengoksidakan hidrokarbon yang tidak terbakar kepada karbon dioksida dan air dan sebagainya. Jadi faedah yang boleh diperolehi daripada komponen ini ialah pencemaran udara dapat diminimakan.
Walaubagaimana pun, masalah yang timbul jika enjin berada di dalam keadaan pepura (idling), komponen ini tidak berfungsi. Maka enjin dengan sesuka hati dapat mencemarkan udara. Komponen ini akan berfungsi hanya pada tahap suhu 400 – 800 darjah selsius yang dimana adalah pada satu kadar suhu yang sangat panas berbanding enjin. Semasa suhu itu ia akan bertindak menukar bahan tercemar dari sisa pembakaran enjin kepada bahan yang kurang berbahaya kepada alam sekitar. Bagi memastikan komponen ini cepat dan dapat berada di suhu yang mana ia boleh beroperasi, anda perlulah memandu. Bukan meninggalkan kereta hidup terbiar. Semakin lama enjin dibiarkan dalam keadaan idling maka semakin lama juga Catalytic Converter ini tidur dan tak bekerja. Anda rasa apa agaknya yang terjadi kepada alam sekitar?
MEMBAZIR DAN MENCEMARKAN
Sekarang kita sudah mengetahui serba sedikit tentang keburukan memanaskan enjin. Ada tiga kesan yang penting di situ iaitu membazir bahan api, mencemarkan alam sekitar dan memunah wang ringgit. Mari kita lihat apa pula kebaikkan memanaskan enjin. Khabar-khabar angin mengatakan memanaskan enjin juga ada faedahnya. Salah satu perkara yang disebut adalah semasa enjin ditinggalkan di dalam satu tempoh yang agak lama, iaitu mungkin sehingga satu malam, bahan pelinciran akan turun meninggalkan komponen yang bergerak di dalam enjin ke bahagian bawah enjin.
Jadi apabila kita mula menghidupkan enjin, kita perlu mengambil sedikit masa untuk memanaskannya supaya dapat memberi peluang bahan pelinciran itu naik dan beredar di setiap inci dan penjuru komponen dalaman enjin. Ya perkara ini benar. Tetapi apa yang anda perlu tahu bahawa setiap enjin telah dilengkapkan dengan satu komponen yang dipanggil pam minyak pelincir. Pam minyak pelincir ini dijana oleh pusingan crankshaft. Makin laju crankshaft berpusing maka makin cepat pam bahan api berpusing seterusnya mengagihkan minyak pelincir ke bahagian dalaman enjin. Untuk memastikan crankshaft ini berpusing laju apa yang anda perlu buat? Adakah dengan hanya membiarkan enjin dalam keadaan idling?
Kesimpulannya di sini tabiat memanaskan enjin di waktu pagi yang kononnya lagi lama lagi bagus adalah satu mitos yang tidak diketahui hujung pangkalnya. Perkara ikut-ikutan seperti ini bukanlah satu perkara yang asing bagi kita rakyat Malaysia. BMW sendiri pun cukup pantang kalau orang warm up enjin keretanya. Sebab mereka tahu jika enjin cepat rosak nanti mesti pelanggan mengadu. Sebab itu kalau boleh BMW nak lepas hidup saja enjin kereta, terus pandu cepat-cepat. Jangan tunggu-tunggu. Ini tidak, siap boleh masuk rumah pekena roti dua tiga keping, layan teh dulu sambil sembang-sembang dengan isteri tapi enjin kereta terbiar hidup.
Seperkara lagi yang boleh membantu mengurangkan pencemaran alam sekitar dan pembaziran bahan api adalah dengan mematikan enjin jika kenderaan anda tidak bergerak. Kalau tunggu kekasih turun LRT, berhenti tepi jalan bergayut dengan telefon, tunggu bini masuk pasar mini beli barang dapur, dan tunggu anak balik sekolah depan pagar sekolah bawa bawalah matikan dulu enjin. Perkara itu tidak memberi sebarang faedah langsung malah boleh menyebabkan masalah pencemaran udara dan alam sekitar serta pembaziran wang ringgit. Sedarkah anda di dalam tempoh setahun, sikap mengurangkan enjin dibiarkan hidup dalam keadaan idling ini mampu menjimatkan beratus ribu juta ringgit dan mampu menghentikan perlepasan jutaan tan gas rumah hijau ke atmosfera yang membawa pemanasan global.


http://www.arenakereta2u.blogspot.com/

Selamat datang ke laman arenakereta2u.blogspot.com, diharapkan dengan terbinanya laman web ini dapat memberi sedikit sebanyak info kepada anda berkenaan jual beli kereta. Kepada mereka yang masih mencari-cari kereta, anda telah terjumpa laman yang tepat untuk anda. Biar kami uruskan segala-galanya untuk anda.


Di arenakereta2u.blogspot.com segala urusan jual beli adalah mengikut peraturan jalanraya & JPJ serta diakui SAH & SELAMAT.


Bermasalah dalam Trade In kereta lama anda?

Biar pihak kami yang uruskan untuk anda. Dapatkan ketenangan fikiran yang tak berbelah bahagi. Tiada surcaj akan dikenakan terhadap anda untuk proses trade in.


Hubungi pihak admin arenakereta2u.blogspot.com sekarang untuk keterangan lanjut.


Jom dapatkan kereta idaman anda disini.

Untuk Tempahan dan Pertanyaan Sila hubungi Pegawai Jualan

En Syed Nuqman : 019 - 2407 804